Falköping 10. – 12.11.2016 matkaraportti

Matkan aiheet olivat lähiruoan tuotanto, jalostus, markkinointi ja myynti, sekä brändäys-osaaminen ja tuotteistaminen. Matkalla tuli tutuksi myös useampi elämyksellisyyteen ja lähiruokaan panostava tilaravintola. Keräsimme osallistujien mielipiteitä sekä parityöskentelynä että ryhmäkeskusteluina. Matkanjohtajien kokemus oli, että ryhmällämme oli hyvä yhteishenki. Reissu oli onnistunut vaikka peruutimmekin kiviaitaan ja postilaatikot tuusan nuuskaksi, eikä kaikki aina olleet kyydissä linja-auton jatkaessa matkaa. Mutta rapatessa roiskuu ja loppu hyvin kaikki hyvin. Matkalla oli kaikkineen 32 osallistujaa, joista 10 oli Leader Liiverin väkeä ja 22 Kasvua Ruokaprovinssista –hankkeen väkeä.

TORSTAI 10.11.

Göteborgin lentokentältä meidät otti haltuunsa matkaisäntämme ja oppaamme Niclas Fällström, joka on paikallinen Leader-toimija. Jatkoimme matkaa kohti Falköpingiä, jonne oli vielä noin tunnin ajomatka. Pysähdyimme aamiaisella BASTA KVARNissa, joka on vanha mylly ja kesällä suosittu kahvila.

paveras-gardsmejeri-vuohiaPÅVERÅS GÅRDSMEJERI. Vuonna 1999 perustettu pieni, yhden naisen tilameijeri ja myymälä. Yrittäjä työskenteli aiemmin isossa meijerissä. Yritys valmistaa lehmän ja vuohen maidosta jälkiruokajuustoja ja kovia juustoja. Myös heidän juustokakkunsa on suosittua. Tuotteita myydään ravintoloihin, kauppoihin, Italiaan ja tukkuihin. Lisäksi vähän myyntiä on omassa tilamyymälässä. Sesonkeja ovat joulunaika ja kesä.

Meijeri toimii entisen maitotilan yhteydessä. Meijeri ostaa lähialueen tuottajilta Simmental-rotuisten lehmien maitoa, sillä omista lehmistä on luovuttu. Simmental -rodulla on juuston tekoa ajatellen oikeanlainen proteiinipitoisuus. Lisäksi juuston makuun vaikuttaa uniikki yhdistelmä, joka syntyy lehmärodun ominaisuuksista ja alueen hyvän maaperän vaikutuksesta rehuun.

Yrittäjä pyrkii jatkuvasti kehittämään uusia tuotteita ja käyttää paljon hyväkseen Euroopasta saamaansa tietoa. Hän pitää lehmistä ja haluaa tehdä juustoja käsityönä, tästä syntyi meijerin liikeidea. Vain lähellä tuotettu maito kelpuutetaan juustojen materiaaliksi. Kuluttajat ja yrittäjä arvostavat raaka-aineiden jäljitettävyyttä sekä omaa aluetta ja siellä olevia ihmisiä. Myös tuotteen herättämä positiivinen tunne on tärkeä. Yritys markkinoi omilla internetsivuillaan http://www.paverasgardsmejeri.nu/ ja Facebookissa. Kaikkein tärkein markkinointikanava on suusta suuhun leviävä tieto.

Falbygdens OsteriaFALBYGDENS OSTERIA juustokahvila, jossa on menu juustoista ja iso paikallisten ruokien myymälä. Paikka on hieman saman kaltainen, kuin Juustoportti. http://www.falbygdensosteria.se/. Juustolaa pitää nyt 5. sukupolvi. Oman juuston valmistus lopetettiin 50-luvulla. Nyt eurooppalaisia- ja lähijuustoja varastoidaan, maustetaan, pakataan ja myydään, ja määrä kasvaa jatkuvasti. Yritys etsii aktiivisesti uusia pieniä lähijuustoja, joita voisi ottaa myyntiin. Kaikki tietävät, että yritys myy lähijuustoja. Yritys ei halua kasvaa liian suureksi ja heillä on ajatuksenaan saada kaikki lähituotteet myyntiin yhteen paikkaan.

Joulusesonki alkaa myymälässä 10.10. kello 10:00 joka vuosi ja väkeä tulee bussilasteittain. Vuosittain kävijöitä on noin 230 000. Normaali asiakas tulee noin 100 km säteeltä ja käy keskimäärin kaksi kertaa vuodessa. Myynnissä on 3 miljoonaa kiloa juustoja, näin kertoo valtava kyltti ulkoseinässä. Kaikki juusto ostetaan lähialueelta ja myydään myymälässä. Paikan päällä leikataan ja pakataan monet juustot, jotka sitten myydään Falbygdens Osteria –logolla. Myymälässä myydään myös muita paikallisia tuotteita, kuten hilloja ja mehuja. Kaikki tuotteet on laitettu esille houkuttelevasti, tarjolla on maistiaisia ja myös tuotepakkaukset ovat houkuttelevan näköisiä.

Yrityksen ravintola ei ole lounasravintola, vaan ravintola, jonka annoksissa esitellään myymälän juustoja. Juustot ovat lounaalla pääosassa ja niitä on tarjolla seisovassa pöydässä runsaasti. Yrityksen slogan on ”Hyvä juusto ja hyvinvoivat ihmiset”.

CLAESSONS CHARK on pieni lihamyymälä. http://www.claessonschark.se/ Yrittäjä, Matias, tuli Falbygdens Osteriaan kertomaan toiminnastaan. Matias pitää pientä lihakauppaa isoäitinsä kanssa. Yritys on perustettu 1906. Perustamisen aikaan alueella oli 35 lihakauppaa, nyt vain tämä yksi. Yrityksellä on oma savustamo, jossa savustetaan esim. joulukinkkuja. Tuotekehitystä tehdään jatkuvasti ja sesonkeihin valmistetaan sesonkituotteita, esim. jouluna tarjolla on sylttyä. Matias on käynyt alaan liittyvän koulun ja myös isoäiti on opettanut paljon. Yritys ostaa sikaa, nautaa, lammasta ja kanaa. Lihat tulevat yritykseen osakkailta teurastamon kautta, eli yrityksellä on sopimustuotantoa. Yrityksen kilpailuvaltteja ovat paikallisuus ja savustetut tuotteet. Suosituin tuote on lämminsavustettu kinkku. Yrittäjä haluaa pitää kaupan pienenä ja tuotteet laadukkaina lähituotteina.

Knäck och BräckKNÄCK OCH BRÄCK on 2008 perustettu yritys, joka valmistaa persoonallisia luomunäkkileipiä ja -korppuja paikallisista muinaisviljoista. Yrittäjä muutti liikeideansa muutama vuosi sitten tavallisesta leipomosta näkkileipiin. Nyt vientiä on moniin maihin. Tuotteen ja pakkauksen ulkonäköön on kiinnitetty huomiota. Yrityksen nettisivut ovat houkuttelevat ja kattavat http://knackobrack.se/. Yritys paistaa tuotteensa vanhalla tavalla ja viljat tulevat kahdeksalta lähitilalta, jotka ovat erikoistuneet tuottamaan halutun laista viljaa. Kaikkien tuotteiden täytyy näyttää joltakin, esim. näkkileipiä on hirven, possun ja kuusen muotoisia. Näin saadaan myös sesongit näkymään tuotteissa. Yrittäjä huomauttaa, että tuote koetaan kaikilla aisteilla, ja se on tärkeää. Eli tuotekehittelyssä on otettu huomioon maku, ulkonäkö, tuotteen tuntu kädessä ja suussa, tuoksu. Yrittäjä haluaa jatkaa ja noudattaa vanhoja perinteitä esim. käyttämällä muinaisviljoja ja valmistamalla tuotteet vanhalla tavalla. Myös Finnair käyttää yrityksen tuotteita.

Hirven muotoinen näkkileipä on yksi onnistuneimmista tuotteista ja se on suosittu vientituote. Siinä on onnistunut muoto ja kokonaisuus. Kaikki reseptit tehdään itse, samoin tuotekehitys. Tuotannosta vientiin menee 10 % ja tavoite on lisätä viennin osuudeksi 50 % kahden vuoden sisällä. Yrityksessä on kolme työntekijää ja kolme sesonkityöntekijää. Yrittäjällä on kondiittorin tutkinto ja hän innovoi jatkuvasti uusia makuja ja muotoja. Myymälä/leipomo on keskellä maaseudun rauhaa, myymälä on viihtyisä ja tuotteet houkuttelevasti esillä. Näkkileipien tuotepakkaukset ovat yksinkertaisia sellofaanipusseja, jotka suljetaan etiketillä. Tuotteissa on selvä käsityönä tehdyn tuotteen ulkonäkö. Yrittäjä pitää selvästi työstään ja on ylpeä yrityksestään. Kun tuote maistuu ja näyttää hyvältä, se myy itse itsensä.

 

FFalköpings saluhallALKÖPINGS SALUHALL. Falköpingin kauppahallissa myydään paikallisia tuotteita. https://www.facebook.com/Falk%C3%B6pings-Saluhall-768391893229902/. REKO-renkaiden sijasta paikallisia tuotteita on saatavilla kauppahallista keskellä kaupunkia. Tuotevalikoima koostuu täysin lähituotteista. Knäck och bräck –yritykseltä on myynnissä kauppahallin omalla logolla varustettua näkkileipää, jonka muoto on myös varattu juuri kauppahallin näkkileipään.

kallarkrogen-annosKÄLLARKROGEN MÖNETHORP. Siirryimme bussilla Källarkrogen Mönethorpiin (källarkrogen = kellarikrouvi) illalliselle. Tilalla on ohjelmapalveluita ja slow living (hidasta elämää) tarjoava ravintola. Tilalla kasvatetaan pihvikarjaa ja vihanneksia, jotka hyödynnetään omassa, paikkakunnan hienoimmassa, fine dining -ravintolassa raaka-aineina. Pihassa on myös kokin kasvimaa. http://www.monethorp.se/. Ravintola sijaitsee maaseudulla, mutta on silti suosittu ja arvostettu paikka. Ravintola on useana vuonna listattu White Guide –ravintolaksi, joka on Pohjoismainen vastine Michelin-ravintoloille. Slow living –periaatetta on yritetty noudattaa Falköpingissä, mutta se ei ole saanut tuulta alleen toivotusti. Ravintolassa tämä periaate ei noussut esiin. Paikan puitteet olivat kunnossa ja hienot, mutta odotukset eivät täyttyneet. Tästä syystä monelle jäi hieman ristiriitaiset ajatukset paikasta.

PERJANTAI 11.11.

WrågårdenWRÅGÅRDEN. Tutustumisvierailu ja Biisonisafari ohjelmapalveluita tarjoavalla maatilalla, jossa on myös ravintola ja juhlatilat. Tilalla kasvatetaan Amerikan biisoneita, hirviä, peuroja ja ylämaankarjaa. Ravintola käyttää tilan omaa lihaa ja suosii muutenkin lähituotteita. http://wragarden.se/. Aluksi paikan ravintolassa käytetty liha tuli muualta, mutta isäntä päätti, että on turha ostaa muilta, kun voi tuottaa ja käyttää omaa lihaa. Isäntä hoitaa maatilan ja on tunnettu hyvistä henkilöstöhallintotaidoistaan. Ohjelmapalvelut ja ravintolapuolen hoitaa muut, eli kaikki keskittyvät niihin töihin, joissa ovat hyviä. Tilan vanha isäntä tahtoi kehittää aikanaan tilaa, että se pysyy elävänä. Nykyinen isäntä jatkaa myös tilan ja yrityksen kehittämistä. Peura-aitauksen viereen, luonnon helmaan, oli juuri valmistunut elämyksellinen ”Hirvi-mökki”, jossa matkailijat voivat yöpyä. Mökki näyttää isolta siirtolohkareelta jonka luokse pääsee portista, johon on taiteiltu moottorisahalla hirven hahmo. Sisällä on yöpymistilaa viidelle, sekä wc ja suihkutilat. Rakennelma on toteutettu huolellisesti ja sen ohi voi helposti kulkea huomaamatta mitään. Tämän mökin odotetaan saavan suosiota matkailijoiden keskuudessa. Toisen samanlaisen rakentaminen oli jo suunnitteilla.

Sveriges minsta saluhallSVERIGES MINSTA SALUHALL, eli Ruotsin pienin kauppahalli, myy lähiruokatuotteita. Ja kauppahalli todellakin on pieni. http://sverigesminstasaluhall.se/. Rakennuksen koko on noin 8m2, ja myynnissä on 22 tuottajan tavaraa. Tuotteita tarjotaan myyntiin enemmän, mutta niiden täytyy olla laadukkaita ja lähituotetta, että pääsee hyllylle. Kauppahalli on auki vain torstaisin klo 16-19. Toiminta on aloitettu kolme vuotta sitten. Aluksi omistaja oli tehnyt torikauppaa lavamopolla ja alkanut sitten miettiä kauppahallin perustamista. Koska hänellä ei ollut varaa rakentaa suurinta kauppahallia, hän päätti rakentaa pienimmän. Lähiruokayrittäjyys on hänelle intohimo, ei harrastus. Myyntihyllyillä on liitutauluja, joihin on kirjoitettu tuotteen nimen ja tuottajan lisäksi myös kilometrit. Ne kertovat, miten kaukaa tuotteet ovat tulleet. Asiakaskunta on nuoria ihmisiä ympäröivistä kaupungeista, jotka tahtovat tietää, mitä syövät. Markkinointi tapahtuu pelkästään Facebookin kautta ja kauppahallilla on 1700 tykkääjää. Yrittäjä vastaa kaikkiin fb:ssä tuleviin kysymyksiin ja on erittäin hyvä käyttämään somea. Vuonna 2014 yritys palkittiin alueen parhaaksi markkinoijaksi. Se voitti kilpailussa myös suurimmat tavaratalot.

Kesäisin kauppahallin vieressä on teltta, josta saa ostaa ruoka-annoksia ja kahvia. Yrittäjän mukaan yritys toimii niin, että mies ideoi ja vaimo toteuttaa keittiössä ideat. Yritys toimii täysin yksityisellä rahalla, eikä se ole saanut minkäänlaisia avustuksia. Tien varressa on kauppahallin kyltti, jossa on lisäksi omistajan kuva. Yrittäjä kertoi, että kuva on hänen vanha vaalimainoksensa, joka on otettu käyttöön. Vaaleissa ei tullut menestystä, mutta hyvä kuva jäi. Näin myös tässä yrityksessä on käytetty tarinoita hyväksi, että paikka muistetaan. Wrågården markkinoi lehdissä ja on tehnyt myös tv- ja radiomainoksia. Selvästi parhaimmat markkinointikanavat ovat Facebook ja suusta suuhun leviävä tieto. Viimeksi mainittu on yrityksen paras markkinointimuoto. Facebookissa kohderyhmänä ovat 25 – 50-vuotiaat. Biisonit ovat yrityksen vetonaula ja niillä paikkaa myös markkinoidaan. Biisoniaitauksen portin viereen oli jätetty vanha, pahoin vääntynyt, portti. Siitä oli urosbiisonit rynnineet läpi naaraiden luo. Onneksi suunta oli ollut aitaukseen, eikä sieltä pois. Vaurioituneen portin jättäminen paikalleen jättää sijaa tarinalle, jonka kaikki kävijät varmasti muistavat.

Lilla SpännefallaLILLA SPÄNNEFALLA on kaunis matkailumaatila, jossa kasvatetaan nautoja, lampaita ja sikoja. Tilalla on tilamyymälä, vuokramökkejä sekä pieni tilateurastamo. http://www.lillaspannefalla.se/ . Yrittäjille on tärkeää, että eläimet voivat hyvin ja ovat onnellisia. Tilateurastamossa teurastetaan omien eläinten lisäksi vähiinsä vieraita eläimiä ja riistaa. Vuodessa teurastetaan noin 500 eläintä. Viikoittain teurastuspäiviä on 1-2 ja kerralla vain muutama eläin. Heillä on mahdollisuus sekä kylmä- että lämminsavustukselle. Pienen teurastamon etu on, että ruhoa ei heti laiteta kylmään roikkumaan, vaan se saa jäähtyä hitaasti. Näin lihasta tulee parempaa. Lihasta 95 % myydään omassa tilamyymälässä ja 5 % menee hienoihin ravintoloihin ympäri Ruotsia. Epäilimme näiden lukujen todenperäisyyttä. Miten keskellä maaseutua olevan lihamyymälän tuotteista noin suuri osa myydään paikan päällä? Asiasta kysyttäessä meille kerrottiin, että Ruotsissa ihmisten toimintatavat ovat alkaneet muuttua ja he haluavat laadukasta lähiruokaa. Kuluttaja on valmis näkemään vaivaa saadakseen hyvän tuotteen. Päivässä asiakkaita käy 10-50 ja keskiostos on SEK 100-200. Yleisimmin ostetaan kokolihaa, makkaraa ja jauhelihaa.

Myymälä on viihtyisä, jopa kotoisa ja tuotteet ovat houkuttelevasti esillä. Aloittaessaan tilanpidon kahdeksan vuotta sitten, omistajilla oli yksi sika ja kaksi lammasta. Nyt eläimiä on 350. Tällä hetkellä työntekijöitä on yhteensä viisi. Siat teurastetaan noin 2-vuotiaina, eikä eläimille anneta mitään ylimääräistä ravintoa, joten ne kasvavat hitaasti. Isäntä on lähtöisin Saksasta, eikä Ruotsiin tullessaan pitänyt tarjolla olevan lihan laadusta. Yrittäjäpariskunta päättikin luoda yrityksen, joka tarjoaa parempilaatuisia lihatuotteita. Lihaa riiputetaan teurastuksen jälkeen nylkemättä 10-12 viikkoa, että siitä saadaan mureaa. Hirveä riiputetaan 8-10 viikkoa ennen myyntiä. Myymälän asiakkaat tapaavatkin aina kysyä, miten kauan tarjolla ollutta lihaa on riiputettu.

lofwings-takkahuoneLÖFWINGS KROG & CAFÉ. Ravintola-juhlapaikka, kahvila ja taidenäyttely maaseudun rauhassa, lähellä kaunista Hornborga-järveä. Järvi on kansainvälisesti tunnettu kurkien levähdyspaikka keväisin ja syksyisin. Kurjet ovat Falköpingin markkinoinnissa kantava, yrityksiä yhdistävä tekijä. Löfwingsissä oli monia kurkiin liittyviä maalauksia. Omistajat ovat luoneet matkailukeskuksen taiteen ja ruoan ympärille vanhasta maatilasta. Ravintolalla on vuodenaikojen mukaan vaihtuva menu. He suosivat lähituotteita ja aitoja raaka-aineita. ”Konsepti on yksinkertainen, ruokaa ja kulttuuria kauniissa ympäristössä. Taidetta, iloa ja kauneutta. Ei sen kummempaa.” -Göran Löfwing- . Tämä konsepti toteutui selvästi kaikkialla yrityksessä. http://www.lofwings.se/. Vuosittain vierailijoita on noin 40 000. Taidenäyttelyn lomaan on tehty pieni paikallisten tuotteiden myymälä, jossa myydään myös Knäck och bräckin näkkileipää. Näkkileivän muoto ja resepti on brändätty juuri Löfwingsiin, eikä sitä ole saatavilla mistään muualta. Myytävät tuotteet sopivat paikan henkeen, eli pakkaukset ovat kauniita ja laadukkaita. Myyntiin pääsevät tuotteet valitaan tarkasti.

Talvella työntekijöitä on omistajapariskunnan lisäksi 1-2 ja kesällä 7-8. Omistaja Göran Löfwing on kuuluisa taiteilija Ruotsissa ja hän osaa piirtää erityisen hyvin eläimiä. Syy tähän on, että nuoruudessaan hän työskenteli teurastajana useita vuosia. Hän kehotti meitä katsomaan lattiaa ja kertoi, että se ei ole kivilattia, vaan hän on maalannut betonilattian näyttämään kivilattialta. Lattiapinta-alaa oli satoja neliöitä. Joissain paikoissa lattiaan oli lisäksi maalattu eläinten jalanjälkiä, joita seuraamalla pääsi vaikkapa vessaan. Pienillä tarinoilla vierailusta tuli vielä ikimuistoisempi. Taidenäyttelyn lisäksi taiteilija oli maalannut myös seiniin erilaisia maalauksia. Paikka on erinomainen kohde ruokamatkailusta kiinnostuneille.

LAUANTAI 12.11.

EKEHAGEN FORNSTIDSBY. Ruotsin suurin ulkoilmamuseo, jossa on myös esihistoriallinen kylä ja asuinpaikkoja rauta- ja pronssikaudelta. Keskelle-ei-mitään on rakennettu perheiden suosima ulkoilmamuseo. Eli on osattu tuotteistaa perheiden suosima ja elämyksiä tarjoava ulkoilmamuseo paikalle, jossa aikanaan on ollut esihistoriallista asutusta. Paikka tarjoaa myös mahdollisuuden yöpyä näissä asumuksissa. Paikka on auki kesäisin.

Vierailu oli aikataulumuutosten vuoksi lyhyt. Tiet olivat liukkaat ja kuljettaja tahtoi varata lentokenttämatkalle lisää aikaa. Niinpä matkasimme Landvetterin lentokentälle Göteborgiin, josta lento lähti 12:55. Perillä Vaasassa olimme 17:35.