Suvi Mäki-Pirilä: Viisi vinkkiä messumenestykseen

Suvi Mäki-Pirilä: Viisi vinkkiä messumenestykseen

 

Järjestän työssäni paljon erilaisia tapahtumia ja messuosallistumisia. Esimerkiksi viime viikolla Ruokaprovinssi esittäytyi Viini & Ruoka -messuilla Helsingissä 7 yrityksen voimin. Messut onkin yksi perinteisin markkinointikeino ja kuuluu useimmilla yrityksillä vuosittain markkinointisuunnitelmaan.  Messuille osallistumisen hyviä puolia ovat esimerkiksi suuren asiakasjoukon tavoittaminen yhtäaikaisesti ja henkilökohtaiset asiakaskontaktit. Toisaalta messut vaativat suuria sekä ajallisia että rahallisia panostuksia ja kisakestävyyttä itse messupäivinä.

 

Messuille osallistuminen tuleekin miettiä ja valmistella tarkoin, jotta osallistumisella saavutetaan riittävästi hyötyä suhteessa usein merkittäviin panostuksiin. Hyvin toteutettu messuosallistuminen tuottaa parhaassa tapauksessa sekä itse messupäivinä että vielä pitkään messujen jälkeenkin.

 

Mistä hyvät messut on sitten tehty? Tässä viisi vinkkiä onnistuneeseen messuosallistumiseen:

 

1. Aseta konkreettiset tavoitteet 

Miksi ylipäätään osallistut messuille? Mikä on panostuksen tavoite? Tämä voi olla esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraus, brändin vahvistaminen, välitön myynti, yhteistyökumppanuuksien solmiminen, uusien asiakkaiden hankkiminen tai olemassa olevien asiakassuhteiden vahvistaminen. Oli osallistumisen syy mikä hyvänsä, tulee sen viime kädessä tähdätä joko lyhyen tai pidemmän aikavälin myyntiin.

 

2. Määrittele ydinviesti

Mitä haluat ensisijaisesti viestiä asiakkaille messuilla? Konkretisoi ja keskity yhteen pääviestiin. Mitkä keinot valitset viestin välittämiseen?

 

3. Valmistaudu huolella

Aloita suunnittelu ajoissa. Pidä tavoitteet ja viesti kirkkaina mielessä sekä valmistautuessasi että itse messuilla. Rakenna osallistuminen tavoitteiden ja ydinviestin pohjalta. Panosta brändin mukaiseen sekä tavoitteita ja ydinviestiäsi palvelevaan osastoon. Osasto on messuilla kuin tuotepakkaus kaupassa – sen täytyy erottua edukseen valikoiman runsaudessa. Luova saa olla!

 

4. Panosta aktiiviseen henkilökuntaan

Messujen paikkamaksu ja osaston kulut haukkaavat helposti sievoisen summan messubudjetista. Ilman asiansa osaavaa henkilökuntaa ei hienoinkaan osasto auta. Panosta siis aktiiviseen, myyntihenkiseen ja helposti lähestyttävään henkilökuntaan.

Hiokaa myyntipuhe kuntoon! Antakaa itse myyntitilanteessa tuotteelle käyttövinkkejä, maistattakaa, konkretisoikaa ja tehkää ostaminen helpoksi! Älä unohda messutarjouksia.

 

5. Muista jälkimarkkinointi 

Messupäivien jälkeen olo on usein kaikkensa antanut. Jatkon kannalta tärkein työsarka on kuitenkin  edessä vasta messujen jälkeen. Tee siis yhteenveto, kontaktoi potentiaaliset asiakkaat ja tartu liideihin. Peilaa myös messujen toteumaa tavoitteisiin. Menikö kaikki suunnitellusti vai jäikö ensi kertaan petrattavaa?

 

Sitten yhtä kokemusta viisaampana kohti seuraavia messuja.