Tarinallistaminen – “mitä lie tyhjänpäiväistä?”

Tarinallistaminen – “mitä lie tyhjänpäiväistä?”tarinan-punainen-lanka

”Innostava päivä. Ennakko-odotukset olivat vähän epäilevät, mutta positiivinen lopputulema!”

Tämä palaute on melko tyypillinen tarinatyöpajoistani. Erilaisia tarinallistamisen koulutuksia olen pitänyt vuodesta 2008. Se ei ole muuttunut, että osa osallistujista tulee paikalle hiukan ennakkoluuloisena. Taasko minulle tarjotaan jotain uutta ihmelääkettä, jotain samaa settiä hienoon uuteen trendiasuun puettuna?

Epäluuloon on toki syytäkin. On hyvä suhtautua varauksella ja miettiä rauhassa, onko käsillä oleva asia todella jotain, mihin yrityksemme kannattaa panostaa? On osattava tehdä valintoja, löydettävä oikeat keinot juuri oman liiketoiminnan edistämiseen. Toisaalta avoin mielikin on tarpeen, ennakkoluuloille ei kannata antautua. Vaan päinvastoin, nyt on otettava itse selvää uusista jutuista.

Monet ovat jo ymmärtäneet, että perinteiset keinot eivät enää tepsi. On otettava käyttöön näitä niin sanottuja pehmeämpiä keinoja, ja myös strateginen muotoilu, kokonaisvaltainen tarinallistaminen, kiinnostaa. Osa on jo tutustunut myös tarinallistamista käsittelevään kirjaani, josta kiitosta on suureksi ilokseni kantautunut myös omiin korviini.

Tarinatyöpajojen aikana ymmärrys kasvaa ja karttuu. Voin siis erottua tarinallisella toiminnalla? Asiakkaani kokemus syntyy kaikesta mitä teen? Voin johtaa tekemistäni tarinalähtöisesti? Voin pistää rönsyilyni kuriin punaisella langalla? Voin rohkeasti ottaa käyttöön myös elämyksellistävää fiktiota, voin myös hiukan hullutella! Voin viihdyttää asiakastani, luoda tarinamaailman ja tuoda asiakaskohtaamiseen tunnetta tekemällä tarinatekoja.

Tarinallistaminen tarkoittaa koko yrityksen toiminnan muotoilua asiakkaalle tarjoiltavaksi tarinaksi. Tarinan kertomisen sijaan tarinallistamisessa keskitytään tekemiseen, erottumiseen ja inhimillistämiseen, kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kuulostaa kovin hienolta, mutta on lopulta arkista puuhaa, hyvin konkreettista tekemistä. Nykyään tunteita herättelevä ja erottuva palvelu on markkinointia.

Yhä uudestaan saan todistaa asiakaskohtaamisissa ja työpajoissa sitä innostuksen kipinää, joka aikoinaan sai minutkin siirtymään tämän asian äärelle ja jättämään aikaisemman urani television ja elokuvan maailmassa.

Meillä Suomessa on perinteisesti luotettu järkeen ja pidetty pehmeitä keinoja (kuten tunnetta ja tarinaa) vähän höpsöinä, ei vakavasti otettavina. Olemme kuitenkin myös tarinankertojakansaa. Meidän hiljaiseen tapaamme olla kuuluu läsnäolevan hetken ihmettely ja tarinointi. Nyt on aika ottaa sisäinen tarinankertojamme käyttöön.

Syökkö nää lähiruokaa? –hankkeen vetäjän Jarkko Kääriäisen kokemus tarinatyöpajastani kuului näin:

”Hankevetäjänä näin ja järjestin monenlaisia työpajoja. Niiden onnistumisen mittarina pidin osallistujien innostuneisuuden määrää työpajan jälkeen.

Toimme ryhmän pohjoispohjalaisia elintarvikeyrittäjiä Annen työpajaan v. 2013. Työpaja oli osa paripäivästä opintomatkaamme Pirkanmaalla, ja paluumatkan vuoksi lähtö työpajaan koitti klo 07.30 sunnuntai-aamuna. Sainkin kuulla ryhmäläisiltä aikataulusta muutamia katkeransuloisia palautteita bussiin noustessamme: ”Mitä tämä tämmöinen tarinallistaminen? Mitä lie tyhjänpäivästä, phyi!!”

Jo työpajan alkumetreillä yrittäjien mieli muuttui. Yrittäjät innostuivat miettimään yritystään aivan toiselta kantilta – yrityksen tarinan kautta. Uusia liikeideoita syntyi ja vanhoja tuunattiin uuteen uskoon. Työpajan aika tuntuikin loppuvan kesken liian pian! Bussimatka Ouluun keskusteltiin tarinallistamisen potentiaalista ja sain matkapalautteissa työpajasta valtavasti positiivista palautetta. Ja ehkä konkreettisia  tuloksia voidaan tänään jo nähdä myös joissain pohjoispohjalaisissa elintarvikkeissa.

Ei Annea ja hänen metodejaan voi olla suosittelematta. Yrittäjiltä saatu palaute puhuu puolestaan!”

Tarinakoneen Anne Kalliomäki ja tarinan punainen lanka.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki ja tarinan punainen lanka.

Kirjoittaja on tarinallistaja Anne Kalliomäki Tarinakoneesta.

Voit ladata ilmaisen tarinallistamisen oppaan Tarinakoneen sivuilta www.tarinakone.fi.